Oct 2, 2012

Bajet 2013

Aku tahu aku dah tertinggal keretapi, tapi aku nak citer gak kt sini.  Citer pasal bajet 2013 yang baru dibentangkan oleh DS Najib.  Aku pon tak tau sgt pasal bajet tu sbb aku  tak tengok  mase perbentangan tu.  Aku bace dari blog2 yang banyak menceritakan perihal bajet 2013 ni.

Antaranya subsidi gula dikurangkan sebanyak 20 sen, ini bermakna harga gula akan naik 20 sen.  Alasannyer sebab ramai rakyat Malaysia ni kene kencing manis.  Emm..nape sampai begitu.  Kata rakyat didahulukan, tapi ni aku rase dah membebankan rakyat, walaupon naik 20 sen.  Akan memberi kesan pada semua.  Contohnya air minum kt kedai2 makan, kuih muih, apa2 saje la yang membabitkan gula.  Termasuklah nanti lori yang bawak gula tu.  Emmm......sian mak dan ayah aku yang tak keje tu.

Aku tak bersyukur??..Bukan tak bersyukur tapi tengok pada keadaan la.  Kalau dah macam tu nak bersyukur camner.  Bli smartphone dapat rebat rm200.  Ramai ke remaja nak bli telefon tu.  Kalo keluarga yang susah tu cmner.  Yang mak n ayah dia dah pencen tapi anak dia yang masih menuntut kt U nak gak fon sbb dapat rebat katenyer camner tu.  Tak kesian ke.

Bagi aku yang berkeluarga susah ni, RM200 tu kire banyak tau, kan bagus rebat RM200 tu bagi ke arah lain.  Macam topap kredit ke, internet ke ok gak tu kan..hihi..

Biasa la bende ni sumer ade kebaikan dan ada keburukannye.  Aku tak setuju kalau tahun depan kerajaan bagi bawak telefon p sekolah, takot jd bende2 yang tak patut.  Eh cam dah larik tajuk plak ni..hihi...

Aku pon dah tau nak bebel ape dah..aku bg link ni..korang bace ar..aku suke bace walaupon panjang bejele dia tulis..aku tetap nak bace sampai habis..

http://iqbalsyarie.blogspot.com/2012/09/pak-menteri-tolong-ajarkan-saya-erti.html


notakaki : aku bukan anti kerajaan, cume bg pendapat....terime kasih PM bagi mak bonus 1.5 bulan gaji..

No comments:

Post a Comment