Aug 5, 2013

Biskut Sarang Semut

Sabtu lepas paln nak buat biskut sarang semut, gara-gara biskut sarang semut yg aku bli dh tggl 2 bijik je dikerjekan oleh askar2 kt rumah tu..tak bagi kesian..bile dah dibagi rase..bukan setakat rase..dibalunnye..adoiii.so aku kene la buat sendiri..

Aku pon stat menggugel resepi sarang semut ni..dulu penah buat..tp hasilnye..mak ai..baling kt dinding..dinding pon pecah..hahaa..tp ank no.2 aku suke..sedap ktenye asyik ler ulang2 mkn biskut sarang semut keras tu..sian die..

Gugel2 resepi ade mcm2..ade yg gune tepung gandum byk..ade yg sikit..pening aku..last2 aku tnye Mrs Nazar ..die kte kalo nk sedap gune tepung kastad byk..hihi..tq la mrs nazar..jadik jugak biskut akk ni..

lepas adunan diparut..ni la hasilnye
 
 


Nak resepi..ok amik ni..aku amik kat mane tu jgn tnye..aku lupe..sbb aku tulis kt buku pastu lupe..hihi..tuan punye resepi..halal ye..(selalu cm tu)

Bahan

200 g gule halus (aku rse cm manis sgt..nnt nk kurangkan jd 180 g je)
200 g butter (ape jename pon tak pe..jnji halal)
350 g tepung kastad
50 g tepung gandum
1 biji kuning telur
esen vanilla (ni aku tambah nk bg Wangi)
coklat rice (utk hiasan)

Cara
  1. Pukul gula dan butter sampai kembang (dlm 5-6 minit)
  2. Masukkan telur, esen vanilla dan pukul lagi
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit.  Gaul sebati
  4. Masukkan adunan dalam plastic dan simpan dalam freezer dalam 2-3 jam (ini utk memudahkan utk parut adunan)
  5. Keluarkan adunan tersebut dan parut
  6. Sudukan adunan yg telah diparut ke dlm cup comel
  7. Bakar pada suhu 180 selama 10 minit
  8. Sejukkan biskut..kemudian disimpan dalam bekas kedap udara..

Amacam..senangkan..syok woo..dpt buat..rse nk bt lg plak..pstu tgok askar2 tu mkn..lg semangat nk buat..dan aku aritu dibantu oleh anak dara sulung aku tu..nk tlg sgt..haa..aku suh tlg msukkan dlm adunan dlm cup tu..ok plak dia..hihi


gune camera fon je..ni la jdnye..x clear
 
assistant aku..hihi..
 
 
 
Ok kwn..selamat mencube...



2 comments:

  1. sedapnya... dah jadi anak dara dah si nana nih.....mesti biskut akak ni rapuh..tgk gebu jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade yg ok..yg tebebih bakaq tu keras sikit..hihi

      Delete