Oct 30, 2012

Alahai anakku..

Hari sabtu yg lpas aku tak tau nk p mane dah.  Dah boring punyer pasal, rumah mak aku dah p, rumah mak metue pon dah p, mane lagi nak p.  Tetibe aku dengan senang hatinyer walaupon gigi buat perangai aku ajak en suami p mandi sungai kt ulu yam...hahhaa..

Ape lg, lepas zohor je, besiap ler kami anak beranak nk p mandi sungai.  Budak2 2 org tu sronok ler, sbb lame dah kami tak p sane.  Tu pon asyik bersuare gak..ayah bile nk mandi sungai..bile nak madi sungai dah lame tak mandi sungai..siannnn..

Dah smpi kt sane org tak ramai sgt mungkin sbb masih dalam raye aidil adha kan org blik kampong.  Sronok gak org tak ramai ni..hihi..siapkan budak2 tu tukar ape yg patut, trus dorang belari2 tak saba dah nak terjun sungai..adoi anak.

Aku plak kene jage si tecik tu.  Memule aku letak je kt pasir2..tp ble tgok en suami cam bes je selam sana selam sini, aku pon angkut ler si tecik aku dok atas batu tengah sikit dalam sungai tu.  Sambil2 tu aku pegang ler si tecik aku tu.

Bile aku kalih sikit nak tgok si abang sebelah aku tu tetibe..bunyi air..bushhh..cam ade benda jatuh.  Rupe2nyer si tecik aku jatuh dalam sungai.  Aku dengan kelam kabutnyer terus capai si tecik aku tu, seb baek aku cepat, kalo tak..tak tau ler..ishk takot aku nak cakap.  Bile aku angkat si tecik aku tu, tgok dia, mate dah terkelip kelip, mgkin dah tertelan la kot air sungai tu, seb baek gak ar dia tak nanges.

Aku trus letak balik kt tepi je..atas pasir2 tu, adoi budak tecik ni bikin umi susah hati.  Aku letak si tecik tu tgok tgan aku dah gigil, bukan sbb sejuk sbb si budak tecik ni la.  Menggigil aku dibuatnyer..serik dah aku..mmg tak leh leka sikit dgn budak ni..adoiii.




dgn senang hatinye..ni lps kejadian..dia tak tau umi dh gigil tgok dia



Ni ade bende lg dibuatnye smlm.  Kami leka makn kt dapor, dia tak mo mkan dah, dia p depan sorang2.  Aku ingat dia dengan abang dia tgh tgok tv, rupenye lain yg dibuatnyer.  Senyap dia tu mesti ade bende yg dibuatnyer. 

Lepas aku makn ubat sakit gigi aku tu, aku letak dalam handbag aku, supaye sok aku tak lpe nk bwk p opis. Tgok2 budak tecik tu dah main ubat aku tu.  Aku rse dia dah makan sbb aku tgok ubat aku tu basah semacam je.  Mesti dia dah makan pastu rse pahit2 dia kuarkan balik.  Aku ape lg kelam kabut ler korek mulut dia, takot ade dalam mulut lg, tgok dah tak de. 

 Kire ubat cukup bermakna dia tak telan ubat tu.  Alhamdulillah la. Budak2 ni mmg tak leh lepe sikit.  Ade je bende dia nk buat.  Anak..anak..serik aku serikkkk...

No comments:

Post a Comment