Oct 12, 2012

Ikan Salmon Sos Putih

Salam Jumaat sumer

Tak tau ler nape smlm makanan kiteorg ni dh macam tema plak, western food.  Dari pagi sampai ke malam hahaha..pagi sarapan makan macaroni, pastu desertnyer blueberry cheese tart malam plak aku buat ikan salmon bersos putih hihi..tak ke dah macam 'mat salleh'..hihihi

Aku tak penah buat ikan salmon ni, so saje nak try nak tgok reaksi bebudak dan bapak bebudak tu.  Emm..nampaknya dapat reaksi yang membanggakan.  Si kakak suka, dia tu ape yang tak suke, lagi2 kalo masak ala2 western ni, si abang kureng sikit, sbb dia ni memang tak suke makan ikan sangat yang dia suka telur goreng, tu je la.  Si ayah..emm..memang suke la.  Agaknya perangai kakak suka makan western ikot si ayah kot.  Same je aku tgok mereka bedua ni hihi..

Ok layan gamba kt bawah ni..

nampak sedap tak..


Nak resepi ke..hihi..tp resepi ni aku main agak2 je tau..pepandai ar korang nnt adjust camner

Bahan A

2 keping ikan salmon (basuh elok2 tau..lg elok nk bsuh tu selawat skali..hihi)
Garam ( agak2)
Lada hitam yang dah tumbuk ( kalo malas tumbuk tu p bli yg dh siap tumbuk dalam botol abis citer)
Butter

Cara

Ikan yang dah basuh tu lumurkan dia dengan garam dan lada hitam
Perap sekejap (lagi lame lg sedap)
Biarkan seketika

Dah selesai perap, panaskan butter, letak ikan dalam kuali non stick tau.  Kalo nk best tu masuk dalam oven.  Aku ni malas nk cepat.  So gune je kuali non stick tu..hihi.  Agak2 dah masak angkat.  Buat sos plak.


Bahan B (untuk sos)

1 biji bawang besar (aku gune bawang holland yg wane kuning tu) - potong dadu
Butter (agak2 ye)
Garam
Lada hitam
Susu segar
Sesudu besar tepung gandum ( jgn byk sgt nnt sos tu pekat cm aku punyer tu telebih tepung)..hihi

Cara

Panaskan butter.
Tumis bawang sampai naik bau.
Pastu masukkan tepung gandum.  Gaul tepung tu sampai melekat kt bawang. 
Agak2 dah melekat tu, masukkan susu segar plak.  Kacau lg
Perasakan dengan garam dan lada hitam.
Agak2 cm dh nk pekat ( tp jgn pekat sgt) tutup api.
Bleh ler tuang atas ikan tu.



Ok slamat menjamu selere..

No comments:

Post a Comment