Jul 30, 2012

Juadah Berbuaka Puasa kat Rumah Mak

Salam geng.

Dah plan nk bt ape buke pose nnt? Aku..cm bese ar time keje ni tepakse ler main tunjuk2 mak tak sempat nk masak2 ni, lg pon ayah Sha's tu tak mo mkn berat2 bile buke pose, sekadar ringan2 sudah janji kenyang.  Tapi buke pose ni dapat air segelas pon jd btol tak.

Sebenarnya aku nk citer pasal kuih aku bt p buke pose rmh mak metua hari sbtu lps.  Kuih buah melaka ataupon kuih kelepong mak aku pggil.  Actually kuih tu first time aku bt, tak sangke la plak jd, pastu dpt pujian lg tu..sedap dorang kate..wohaaa bestnyer ni yg rse nk buat lg ni.  hihi..  Ala lgpon kuih tu senang je, rsenye org yg dh pro tu pejam mate pon bleh bt cm pak Che Mat Gebu tu kan..Aku ni mak budak br belajar..hihi

Mase aku tgh gentel2 kuih tu, teringat plak kt mak aku, dulu mak aku yg bt tok aku, skrg aku bt plak tok ank2 nk en.suami aku tu.  Aku dulu kalo mak aku bt kuih ni aku ckup suke, sbb aku suke makn..hihi..  Pastu mase mak aku tgh potong gule melake tu kecik2 kau siap curik sikit gule tu, makan cm kite mkn gule2 biase tu.  Sedap woo..Skrg ni ank aku nom 2 tu plak ngikut..hihi 

Maaf ler aku lpe amik gambonyer..tp korang mesti tau kan rupe kuih buah melake tu.  Insya'Allah kalo aku bt lg kuih tu aku amik gamba siap posing cantik2.  Resepi tu aku amik dari blog kak ct delima Ni link ke blog kak ct delima http://www.sitidelima.com/. Halalkan ye kak saye amik resepi akk ni.  Semue  puji kuih buah melake ni ni sedap..hihi...Resepi kak ct delima ni aku bt dpt sikit, aku tnye laki aku cukup ke ni, die kte bt lg satu adunan lg ler.  So 2 kali ler aku bt.  Resepi kak ct ni mgkin utk family yg tak ramai kot, sbb tu sikit.  Ok la kite tgok resepi ni kalo nk bt ler.  Kak ct sye alter sikit resepi akk ni..hihi..derhaka..


Resepi Kuih Buah Melaka @ kuih kelempong

Bahan2

2 cawan tpung gandum + 2 sudu tepung gandum - aku bt 4 cwn tpg pulut + 2 sudu tpg gandum
11/4 cawan air - jika perlu - aku jdkan 2 cwn air
Sedikit perwarna hijau
1/2 sudu kecil pandan emulco - aku tukar dgn perisa pandan cap star brand
Gula kabung/ gula melaka - potong kecil untuk dibuat inti
1 biji kelapa parut
Sedikit garam halus
Air untuk merebus

Cara
  1. Didihkan air untuk merebus buah melaka. 
  2. Air dicampur dgn pewarna hijau dan pandan emulco (perisa pandan) kemudian kacau rata
  3. Tuang air ke dalam tepung pulut & tepung gandum yg telah dicampur dgn garam sedikit (yg ni aku tmbah) hingga adunan bleh digentel.Tuang air sedikit demi sedikit, jgn smpai lembik, kalo lembik tmbh tepung lg.
  4. Ambil sedikit adunan leperkan atas tapak tgn & masukkan inti. Tutup rapat & bentukkan bulat. (cara aku, aku amik adunan tpung tu, agak2 besar mane korng nk bt, pstu aku cuit kt gule kabung tu pastu bentukkan bulat-senang tak yah leperkan kt tgn, ini cara mak aku dulu) Buat sampai habis.  Agak2 korang paham tak cara ni, nk terangkan care tulis ni aku tak reti.
  5. Dah siap, masukkan dalam air rebusan, tggu hingga masak ( kalau nak tau dh masak ke blom, tggu smpai kuih tu terapong-apong kt atas). Pastu toskan
  6. Kemudian, golekkan atas kelapa yg telah dicampur sedikit garam halus.
  7. Apa tggu lagi..ngap arr..(behati-hati nk ngap tu..gula dlm tu panas, kang tak pasal2 melecur plak lidah tu)
 Masa dh siap kuih ni, aku ckp kt laki aku..rse nk mkn je kuih ni..rupe2nyer laki aku pon berperasaan cmtu gak..hahhaa..seb baek bleh tahan lg..kalo tak mmg kene ngap ar kuih tu..hihi.  Ape lg..cube la..sedap woo..


No comments:

Post a Comment