Aug 19, 2013

Daging Masak Merah

Semalam tekak aku ni nak makan daging masak merah..en suami aku plak pi ajak 'open house'..adoii malas rasenye..tp disebabkan namamu en suami aku turutkan je la..kt open house mane ade daging masak merah..huhu..

En suami pon kate kalo susah2 sgt bli je kt kedai tu..aku x mo nk masak sendri gak..lgpon si nana tu suke makan daging masak merah gak..serupe ler dgn ayah die tu..kalo mkn kt kedai mesti nak daging masak merah..kalo bli mane cukup..huhu..

Makenye..aku buat gak ler daging masak merah utk makan tghari..ptg br kuar pi open house tu..makan dengan Nasik dagang mak aku kasi..hahaa..sedap gakkan nasi dagang makan dgn daging masak merah..layannn...

Nak resepi ke..aku bt simple je..janji ade la rupe cam kt kedai tu..hihihi..resepi ni aku agak2 je tau..korang pandai la adjust nnt ape yang kurang tu ye

Resepi

Daging lembu - ikot korang ler nk byk mane..aku bli 1/2 kg je
Pewarne merah
Bawang besar/merah - diblend
Bawang putih - diblend
Cili boh - aku tak letak sbb kt rumah tu x mkn pedas
Serai - ketuk
Sos tomato
Sos cili
Sos tiram
Sos ikan
Bawang besar belah 8 - aku gune bawang Holland
Garam & gule secukup rasa

Cara

Basuh dulu daging tu, kemudian rebus dgn pewarna merah.
Bile daging dah empuk kuarkan dan potong nipis2 - air rebusan jgn buang
Tumis bawang merah, bawang putih dan serai ketuk sampai naek bau
Masukkan cili boh tumis sampai naek minyak.
Kemudian masukkan air rebusan daging tu jgn byk sgt, agak tau.
Masukkakn sos tiram, sos tomato dan sos cili.  Kacau sebati.
Kemudian masukkan daging yg dh dipotong nipis tadi.  Gaul lagi
Masak sampai sebati, ataupon daging dh lembut.  Kalau kering masukkan air rebusan daging tu sekali lg.  Kacau lg
Masukkan bawang besar belah 8 tadi. 
Perasekan dgn gula dan garam.  Gaul sebati.





masih dlm kuali...nmpk sedap x??

No comments:

Post a Comment