Nov 30, 2012

Kek Cheese Persona..emm..memang terpesona

Salam

Hai geng..ape kabo..harap sihat walafiat..aku mmg sihat sbb sok nk cotii...hahaha..syokk..Hari ni kt opis aku bt periok bertuah..eh..cm pelik je bunyinyer..ala potluck ler..hihi..

Aku tak tau nk bawak ape..so aku plan buat sardin nak makan dgn roti.  Aku buat sardin member aku bawak roti..hihi..senangkan..emm..cmtu la kami..dh mcm family dha kt sini..

dap tak..dh tggl sparuh..

Selain tu aku sempat gak la buat kek persona sbb senang gile dah mggunakan cream cheese.  Aku ni kalo yg ade cheese ni aku suke..lemak kt badan pon suke gak naek..hihi..






Nak resepi..bleh nah amik kt bawah ni ye..resepi sardin tu tak yah la ye korangkan mesti tau masak sardinkan..


RESEPI KEK LAPIS CHEESE PERSONA
Sumber sini
Bahan A:
-2 bungkus biskut marie perisa coklat-lebih kurang 600 g ( guna jenama LEE)- aku gune biskut tiger coklat sbb senang nk susun..hihi
-500 ml susu segar,dipanaskan
Bahan B:
-500 g cheese cream (Philadelpia/Tartura)
-10 ml susu segar
-1/2 cawan gula halus
Caranya :
1. Satukan cheese dan gula halus,pukul sebati
2.Masukkan susu segar sedikit demi sedikit,jangan sampai adunan terlalu cair
3. Pukul lagi hingga kembang dan sebati,ketepikan
4.Sediakan bekas yang di alaskan terlebih dahulu dengan plastik/kertas minyak/baking paper.
5.Panaskan susu segar,padamkan api.
6.Ambil sekeping2 biskut dan celup ke dalam susu (suam2 panas)..terus susun dalam bekas..(Celup 1 saat je taw)
7.Pastu sapukan adunan cheese di atasnya,ratakan
8.Ulang proses melapis biskut,kemudian sapukan lagi adunan cheese tadi
9.Ulang proses melapis hingga habis,biarkan lapisan cheese di atas sebagai lapisan terakhir.
10.Kemudian,kisar baki biskut yang ada,taburkan dengan cara menapis serbuk biskut tu dia atas lapisan cheese.(Kalau pakai jenama LEE,boleh ramas2kan je dalam penapis tu..jadi serbuk lah ia..)
11.Tekan2 sikit permukaan tu..masukan dalam peti sejuk,biarkan selama 6 jam sebelum dipotong.

8 comments:

  1. Replies
    1. fav akk jugak..hihi..sardin wajib ade kt rmh sbb kalo x tau nk msk ape mask je sardin..jnji kenyang..

      Delete
  2. kek pesona ni ..resepi yang harus di cuba...gila nak mampos sedapnya

    ReplyDelete
  3. uihh ingatkan kete je ada pesona kek pun ada kek pesona yerk..
    aduaiiii sedapnya kek tue... mmg mempesonakan... ambik resepi tp nk buat tu entah bila ntah hehe.. umitreesha buatkan tuk ibu qlesya ni boleh hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..kek pon ade pesona..tp mmg terpesona pon..hahha..bleh nk btkan..meh bg bahannyer..hihi

      Delete
    2. hehehe betul ke nie bagi bahan leh tlng watkan ... huahuahua

      Delete
    3. tp kene dtg rmah akk dulu laa..hihi..blehhh..

      Delete