Dec 3, 2012

Muffin Pandan..

Sebenarnye dah lame dah aku buat mafin ni..belek2 kt galery gamba ade gamba ni..emm..aku pon plan nk buat entry la pasal mafin ni..lg pon nnt kalo aku nk bt mafin lg senang ler carik kt sini je.  Aku ni jenis salin resepi pastu campak merate..ye la salin gune kertas dah buat tak tau campak kemane..hihi..jgn ikot prangai cmni tak elok tok kesihatan..




Aku buat ni sesaje nk try..kalo tak jd cik tong ler nampaknyer yg sudi terima hasil perbuatan yg tak menjd tu.  Trime kasih la cik tong sam ye..hihi..Sape2 rse rajin tu rse nak buat meh amik resepi ni..sedap tau..eh bukan puji sndri masak..aku ckp tuan punyer resepi ni buat sedap..hahha..anak2 kapal..ofcoz suke..sbb umi yg bt..hihi..


MUFFIN PANDAN Sumber : Cari.com & Rinnchan
sumber : kak nor@secubit garam

Bahan-bahan:
200gm tepung gandum
1 1/2 tsp baking powder
1/2 tsp soda bikabonat
1/2 tsp garam halus
120gm gula castor
200ml santan kelapa (dalam kotak)
100ml minyak jagung
2 biji telur
*1 tsp pandan paste (Boleh bubuh extra kalau nak lebih hijau)
*1/2 tsp pandan essence
Bahan topping ikut selera - Almond slices, kismis, ceri etc.(aku gune bijan sbb tu je yg ade kt rmah)

Nota :
*Sekiranya tiada pandan paste atau pandan essence, boleh blend 5-7 helai daun pandan bersama 200ml santan di atas dan tapis ya .

Cara-cara: 1. Panaskan oven pada suhu 190 darj cel. Sediakan loyang muffin dan paperliners.
2. Ayak tepung, baking powder, soda bikabonat dan garam halus. Masukkan ke dalam
sebuah mangkuk besar. Campurkan gula halus dan kacau rata menggunakan whisker.
3. Campurkan ke semua bahan basah ke bahan kering. Kaup balikkan sekadar kesemua
bahan bercampur. Adunan akan kelihatan seakan berketul2 sedikit (lumpy).
4. Isikan adunan ke dalam paperliners dan taburkan kepingan almond di atasnya
5. Bakar selama 20minit.

**suhu oven tu bergantung pd oven masing2 ye..mcm aku oven kecik so suhu pon kecik aku bt dlm 150-160..sbb sblum ni penah ikot sebijik2 ye la kite kan budak br belaja..kesudahannye mafin aku naik senget sebelah..hihi..lawak tgok..




4 comments: