Nov 28, 2012

Projek masak-masak hujung minggu..lasagna

Salam..

Lama sungguh rasenyer aku tak bt entry..mood dah ke laut..haha..tp kalo aku bt ade ke org nak bace..emm..tp ade mak kesah..aku tulis ni pon sbb sok2 kalo aku boring2 bleh belek2 ape yg aku tulis tu..carik resepi ke..hihi

Hujung mggu lepas, aku boring tak tau nak bt ape..nak makan ape..so tercetusla idea nak masak lasagna.  Tgok bahan2 ade..bahan2 pon lebih kurang ler..ade yg tak de..hihi..

Anak2 dan en. suami mmg suka makan2 kebaratan ni..hahaha..cm spageti..macaroni..pastu plak aku mmg suke masak2 cm ni sbb bg aku senang kacang goreng bak kate si abang..




Tapi yg kelakarnyer lasagna aku ni over cook..sbb aku lupe time dia..sama ada 30 minit atau 60 minit..skali aku bantai ar 60 minit..tgok2 lasagna aku kering dah tak de kuah2 sikit..pstu kulit atas pon dh cm keras sikit..cer korang tgok tu kan cam kering je kan..huhu..tp rase tetap bleh layann..wohaa.




Nak resepi ke..emmm...ok la aku bg ye..

Bahan A
 Beberapa keping kulit lasagna jename ape pon tak pe..tp aku pakai san rimo (btol ke eje ni.hihi)
kulit tu tak yah rendam or masak sbb aku dah try rendam dgn air panas abis lekat2 kulit tu..tepakse buang..waaaa...carik yg ready to oven ye anak2
Cheese- mozarella, chisdel ataupon  parmesan (ikot suke korang la ye)

Bahan B
 Daging cincang
Bawang besar (kalo nak sedap gune bawang holland) - potong dadu
Tomato - potong dadu
Bawang putih - cincang
Daun oregano
Butter
Sos spageti - aku bli siap yg dalam botol tu jename kimball pon ade
garam - secukup rase
(kalo nak best lg letak cendawan butang & hotdog)- tak letak sbb tak de stok

Cara
 Panaskan kuali, masukkan butter, tumis bawang besar dan bawang putih sampai layu.  Kemudian masukkan daging cincang.  Masak sampai daging cincang tu empuk dan air daging kering.  Bila daging dah empuk masukkan sos spageti.  Kemudian tabur oregano, kacau bagi sebati.  Ketepikan

Bahan C
Susu segar - agak2 la ye (aku gune susu dutch lady low fat)
Butter
1 sudu tepung gandum

Cara

Panaskan butter, masukkan susu segar.  Kemudian masukkan tepung gandum (kegunaan tepung ni untuk pekatkan susu, jgn byk sgt tau nnt susu jd pekat).  Kacau2 dgn laju2..hihi..supaya tepung tak bergentel.  Kalo begentel korang masuk dalam blender. blend je..abis citer..hahaha.  Siap

Kalo dah siap sumer bahan tu amik loyang, griskan dgn planta.  Amik kulit lasagna tu, pastu letak daging cincang atas kulit lasagna tadi, pastu letak cheese letak byk lg sedap..hihi..pastu atas tu letak kulit lasagna lg..buat selang seli smpi abis ye.  Atas sekali mesti kulit lasagna tau, dah siap buat tu, amik bahan C tadi curahkan atas kepingan lasagna tadi.  Then p bakaq ye selama 30 mnit 150c ikot pd oven masing2.  Oh ye..sblum nak masak tu panaskan oven dlu ye anak2..hihi..

Dah siap tu..bleh le melantak..untuk menambah lemak2 dalam badan..hahhaa..sekian..selamat mencuba

4 comments:

  1. Replies
    1. hihi..nnt ble dh ade bleh la baking..puas ati tau kalo bt sndri.bleh letak inti, chis byk2..lemak kt bdn pon dgn senang ati naek byk2..hahha

      Delete
  2. mari kita menternak lemak!! yihaaa!! nampak cam sedop

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap la sbb akk yg masak..hahaha..kursus x kursus same je kan..ye la sbb faci ckp x msuk ke qalbu..hahhaa salahkan faci plak..

      Delete