Dec 12, 2012

Sup cendawan berkrimmm...

Hai geng..
Lame rsenye tak buat entry..mak dah maleh nak buat lgpon dah tak de idea nak buat entry..hahaa..Kali ni nak citer pasal buat mushroom sup yang lazat berkrim dan akan bejaya tambahkan lemak kt badan korang..hihi..layannnn...

Dah lame pon buat mushroom sup ni saje nak buat entry pasal ni sbb tak tau nak buat entry pasal ape.  Mak tau korang mmg pandai masak lg2 buat sup ni..amatlah senang kacang goreng..hihi


ni dah kene makan separuh..br teringat nk amik gamba


Resepi mashroom sup-
resepi ni agak2 ye sbb aku tak reti nak kire pakai ml ni..kalo korang nk buat byk..letak ler byk cmtu ler kek dahnyer ye

- Susu segar
- 1 kiub ayam
- cendawan butang dalam tin - potong kecil
- cendawan shitake dalm tin gak - potong kecil (ni aku tambah)
- 1 sudu besar tepung gandum - jgn byk sgt nnt jd pekat n berketul2
- cream cooking - ade dalam kotak jename tak ingat ler..p je giant ke tesco ke carik dia tulis cream cooking
- isi ayam - potong kecil (ni aku tak letak sbb maleh nak potong ayam..hihi)
- air

Cara

Panaskan air masukkan ayam & kiub ayam.  Masak sampai kiub hancur & ayam lembut. 
Kemudian masukkan susu segar. 
Masukkan pula tepung gandum.  Kene kacau sentiase kalo tak nnt tepung berketul.  Api pon kene perlahan
Kemudian masukkan cendawan.  Kacau2 lagi.
Pastu masukkan cream cooking tu.
Perasakan dgn secubit garam.  Agak2 tau sbb takot masin sgt sbb tdkan dh letak kiub ayam
Pastu ape lg..masuk dalam mangkok..maknnnn...

Resepi garlic bread
mase ni mak tak buat sbb ade sakit 'M'..kalo korang rse nk buat sndri mak kasi..ni pon senang gak..

- bawang putih (agak2 ler ye)
- beberapa keping roti (pakai roti biase yg kite mkn tu pon tak pe)
- butter
- oregano

Cara

- Rebus bawang putih sampi empuk.  Kemudian lecek sampai hancur
- Bile bawang putih dah hancur campurkan dengan butter.  Kacau2 biar sebati
- Sapukan atas roti - oh ye telupe nak bgtau roti tu korang lenyek dulu bg leper senang nng nk sapu bawang putih tu.  Pastu roti tu potong 2 jdkan bentuk 3 segi. sapu 2 2 bahagian tau..
- Dah sapu roti dgn bawang putih & butter korang taburkan plak oregano
- Pastu bakar -kalo tak de oven pakai kuali tak letak tu pon tak pe jnji bakar..haha
- Siappp...



Bile citer pasal sup cendawan ni aku teringat ade satu kes kt kedai makan.  Aku mintak mushroom sup tapi aku sebut ler nak sup cendawan.  Last2 bile sampi dia bg sup cendawan yg biase tu..ape ye name cendawan tu..lpe lah..

Aku : ni ape dik
Pelayan : sup cendawan la

Aku : awat lain..sye mintak mushroom sup
Pelayan : oo ckp ler mushroom sup

Aku : oo..beze yek sup cendawan dgn mushroom sup
Pelayan : beze sbb mushroom sup dia western..

Aku : oo..br aku paham..kene ckp omputih rupenyer
Pelayan : senyum sumbing

Pastu aku pon mntak tukar..nasib baek bleh tukar.  Yang amik oder tu pon spttnyer ckp ler nak sup cendawan biase tu ke nak mushroom sup..adoii...emm salah aku ke...





No comments:

Post a Comment