Jan 25, 2013

Ondeh-ondeh labu..

Sebenarnyer buat ondeh2 ni lame dah..nak buat entry pasal ni tak buat2 lg sbb tak bleh masuk gamba..pelik mak nape tak bleh..adoii...

Nah layan gamba ondeh2 mak ni...






Sedap gak..bagi aku ler yg memang sukekan cik labu ni..haha..dah berape bijik aku telan dengan senang hatinyer tanpa rase bersalah..hahaa..siap masak je aku telan 2 bijik..pastu trus tak ingat berape bijik aku telan..haha..adoi..parah..parah..

Nak resepi ke..aku tak ingat ler aku amik kt mane..tp lebih kurang cmni la ye..nnt korang edjas2 sndri ye..hihi..

Resepi Ondeh2 labu

- labu (direbus dan dilenyek hingga hancur)
- tepung pulut (agak2)
- secubit garam
- gula melaka (potong dadu)
- kelapa parut (campurkan garam sikit)

Cara

Campurkan tepung pulut dengan labu yang dah dilenyek hancur tadi
masukkan garam.
Gaul sebati
Bile dah bercampur sume..gentel bulat2
Masukkan gula melaka dan tutup balik bulatan tadi
Panaskan air dalam periok..bile air dah mendidih..masukkan ondeh2 tadi
Tunggu sampai timbul (kalo timbul tu maknenye dah masak) toskan
Gaulkan dengan kelapa parut tadi.
Sedia untuk dimakan..berhati2 sbb dalam tu panas lg..


No comments:

Post a Comment